آموزش سئو + اصولی که راجب سئو باید بدانید!

آموزش سئو + اصولی که راجب سئو باید بدانید!

سجاد سارجالو

واژه سئو از عبارتEngine Optimization Search  به معنای بهینه سازی موتور جستجو گرفته شده است. سئو در اصطلاح تخصصی به مجموعه ای از کار ها اطلاق می شود که به منظور تغییر در استراتژی ارائه وب سایت ها انجام می شوند. برای آموزش سئو باید ابتدا با مفهوم و کاربرد سئو و روش های رایج اصول سئو آشنا شوید.

آنچه در این محتوا میخوانید: نمایش

راهنمای جامع آموزش سئو به شیوه کاربردی و به زبان ساده

واژه سئو از عبارت Engine Optimization Search  به معنای بهینه سازی موتور جستجو گرفته شده است. سئو در اصطلاح تخصصی به مجموعه ای از کار ها اطلاق می شود که به منظور تغییر در استراتژی ارائه وب سایت ها انجام می شوند.

نتیجه این کارها سبب می شود تا عوامل در ارتبط با هر صفحه مشخص شوند و رتبه جستجو وب سایت در موتور های جستجوگر، بهتر شود. این فرآیند اصلا ساده نیست و برای انجام این کار به دانش و مهارت بالا و زمان زیاد نیاز است.

برای آموزش سئو باید ابتدا با مفهوم و کاربرد سئو و روش های رایج اصول سئو آشنا شوید. الگوریتم هایی که موتور های جستجوگر در مورد رتبه بندی وب سایت ها به کار می گیرند، ثابت نیست و به صورت پیوسته تغییر می کنند؛ بنابراین اگر می خواهید یک سئو کار حرفه ای باشید، باید دانش و اطلاعات خود را در این زمینه دائما به روز نگه دارید.

برای آموزش سئو به صورت کامل و حرفه ای باید صبور باشید. کار اصلی شما در واقع پس از یادگیری نکات شروع می شود. مسئله سئو وب سایت ها بسیار پیچیده است و بهترین ها روش ها معمولا به صورت تجربی و با خلاقیت و نوآوری خودتان بدست می آید. اما برای شروع بهتر از یادگیری نکات ابتدایی شروع کنید.

برای درک بهتر کاربرد سئو و روش های آن بهتر است ابتدا با اهداف سئو آشنا شوید

سئو چه اهدافی دارد؟  

به کمک سئو، ارتباط میان کلمات کلیدی وارد شده در موتورهای جستجوگر توسط کاربران و محتوای صفحات وب سایت های مرتبط، افزایش می یابد. به این ترتیب چنین وب سایتی در رتبه های اول جستجو کاربران قرار می گیرد و در نتیجه شانس بازدید از وب سایت افزایش می یابد؛

همچنین رتبه بندی سئو به کاربران کمک می کند تا راحت تر و در مدت زمان کمتری به محتوای مدنظر خود دسترسی پیدا کنند. زمانی موتورهای جستجوگر بر اساس الگوریتم های دقیق خود، بیشترین صفحات مرتبط یا لمات کلیدی را نمایش دهد، اعتماد افراد نسبت به آن ها افزایش می یابد و همین امر سبب افزایش اعتبار موتورهای جستجو می شود.

همزمان با گسترش و همه گیر شدن رتبه بندی سئو و افزایش ارتباط میان کلمه کلیدی کاربر و نتایج جستجو طبیعی کاربران در موتورهای جستجو، دانش و مهارت شناخت الگوریتم های مرتبط با سئو ایجاد شد. این فرآیند به زمان و مهارت بسیار نیاز دارد.

چندین تکنیک عمومی و همه گیر در مورد اصول سئو وجود دارد؛ اما مهارت اصلی فقط با تجربه و در اثر گذر زمان بدست می آید. همانطور که می دانید زمان موثرترین عامل در کسب مهارت های تجربی می باشد.

به طور کلی می توان اهداف رتبه بندی سئو را در چند مورد دسته بندی کرد. در ادامه به طور خلاصه به این موارد اشاره شده است :

  1. تاثیرگذاری در اعتبار و تعداد بازدید وب سایت ها
  2. بهینه سازی محتواهای موجود در وب سایت و وبلاگ ها
  3. تاثیر در افزایش میزان ترافیک یک وب سایت
  4. کمک در زمینه برند سازی
  5. تاثیر در افزایش تعداد مشتری ها و میزان فروش محصولات
  6. رتبه بندی وب سایت های موجود مرورگر ها
  7. کمک به تبلیغات محصول و خدمات ارائه شده در وب سایت ها

همانطور که به آن اشاره شد، معمولا راهکار های ابداعی و خلاقانه بهترین راه حل برای افزایش کیفیت رتبه بندی سئو هر وب سایتی می باشد. در آموزش سئو، ابتدا بهتر است با تکنیک های عمومی سئو آشنا شوید و در قدم های بعدی، روش های تخصصی تر و پیچیده تر را بیاموزید.

قدم اول در آموزش سئو : آشنایی با مباحث پایه و ابتدایی سئو

سئو فرایندی زمانبر است و با توجه به نحوه رقابت کلمه های کلیدی در رتبه بندی وب سایت ها، ممکن است برای مشاهده نتایج این پروسه چند هفته و یا چند ماه زمان لازم باشد. بنابراین ممکن است نتایج کار های شما در زمینه سئو، به سرعت دیده نشود اما صبور باشید زیرا با گذشت زمان، متوجه می شوید که آیا فعالیت شما در این راستا سودمند بوده یا خیر؟

چندین مبحث ابتدایی در آموزش سئو موجود می باشد که با شناخت آن ها می توانید بیشتر با اصول سئو و الگوریتم های رتبه بندی آشنا شوید. در نتیجه قادر خواهید بود تا روش های اختصاصی خود را پیدا کنید. تکنیک های ابتدایی که قرار است در مقاله آموزش سئو معرفی کنیم، عبارتند از : سئو کلاه سفید و کلاه سیاه، سئو درون صفحه و بیرون صفحه

آموزش سئو کلاه سفید ( White Hat ) 

در دانش تخصصی سئو، اصطلاح کلاه سفید برای تمام تکنیک ها، راهکارها و روش هایی که بر اساس قواعد و راهنمایی موتور های جستجوگر، تعیین می شوند، استفاده می شود. به این روش سئو اخلاقی نیز گفته می شود؛ بنابراین این روش اصلا به معنای منحرف کردن و فریب موتورهای جستجوگر نیست. به طور کلی این بخش از سئو به استفاده از دستورالعمل ها و رعایت قوانین جهت دستیابی به رتبه بهتر تاکید می شود. سئو کلاه سفید از برنامه هایی است که در دراز مدت نتیجه می دهد.

در مبحث سئو سفید بیشتر به این موارد تاکید می شود :

  1. بهینه سازی مطالب بر اساس نیاز های کاربران.
  2. تولید محتوا هایی که برای بازدیدکنندگان جذاب هستند. به این ترتیب میزان به اشتراک گذاری چنین محتوا هایی افزایش می یابد.
  3. بررسی فعالیت رقبا و تلاش برای مستقل و برتر بودن نسبت به سایر وب سایت های مشابه
  4. طراحی ساده وب سایت به نحوی که کاربران بتوانند به راحتی از مطالب و خدمات موجود در وب سایت استفاده کنند.
  5. افزایش سرعت وب سایت و به کارگیری تکنیک های روز افزایش سرعت بارگذاری

آموزش سئو کلاه سیاه ( Black Hat )    

سئو کلاه سیاه نقطه مقابل سئو کلاه سفید می باشد. همانطور که از واژه سیاه در اسم این تکنیک هم قابل تشخیص است؛ سئو کلاه سیاه به کلیه روش ها و راهکار هایی اطلاق می شود که به منظور فریب، دستکاری و تغییر الگوریتم های موتور جستجوگر برای کسب رتبه بهتر، انجام می شوند. هک کردن وب سایت دیگران و با تکنیک هایی مانند Cloaking  و یا   Doorway Pages و… همگی از روش های سئو کلاه سیاه به حساب می آیند.

جدا از مسئله غیر اخلاقی بودن سئو کلاه سیاه، ریسک به کار بردن این روش ها نیز بسیار بالا می باشد. اگر چه به کارگیری این روش های غلط گاهی سبب تغییر ناگهانی و بهبود رتبه وب سایت شما می شود؛ اما در صورتی که توسط موتورهای جستجوگر شناسایی شود، کاملا غیر اخلاقی می باشد ممکن است مشمول پرداخت جریمه شوید

و در مواردی حتی ممکن است وب سایت شما برای همیشه از لیست آن مرکز کنار گذاشته شود. همچنین هزینه روش های کلاه سیاه بسیار افزایش یافته است زیرا موتور گوگل بسیار هوشمند تر شده است

و روش های قدیمی کلاه سیاه مانند استفاده بی اندازی کلمه کلیدی یا spam کردن را به راحتی شناسایی می کند. بنابراین افرادی بخواهند از این طریق اقدام کنند به ناچار باید سراغ روش های پر هزینه تری مانند ساخت PBN بروند.

به کارگیری کدام روش بهتر است؟ سئو کلاه سفید یا کلاه سیاه؟

شاخص اصلی تعیین کننده روش، اهداف شما برای وب سایتتان می باشد. اگر می خواهید برند خودتان را در این کار داشته باشید، بهترین گزینه برای شما، آموزش سئو کلاه سفید می باشد.

در عین حال برای کسب و کار های کوتاه مدت، مانند شرط بندی ها استفاده از سئو کلاه سفید، موفقیت آمیز نیست. شاید با استفاده از روش های سئو کلاه سفید بتوانید رتبه خوبی کسب کنید اما در چنین مواردی معمولا رقیب ها تلاش می کنند تا با استفاده از روش های کلاه سیاه، رتبه وب سایت شما را تغییر دهند.

قدم دوم در آموزش سئو : شناخت تکنیک های رایج

همچنان تاکید می کنیم که در کسب و کار های قانونی و بلند مدت عاقلانه ترین کار، استفاده از روش های سئو کلاه سفید می باشد. بنابراین پی از درک مفهوم سئو کلاه سفید و تفاوت آن با سئو کلاه سیاه، در قیمت بعدی آموزش سئو می خواهیم چند روش کاربردی در مورد روش های سئو کلاه سفید بررسی کنیم.

بهترین تکنیک های سئو کلاه سفید کدامند؟

  1. همواره نسخه مربوط به موبایل را در نظر بگیرید.

در حال حاضر گوگل به نسخه های مربوط به موبایل توجه می کند و معمولا وب سایت هایی که در موبایل ها به خوبی بارگذاری نمی شود، در رتبه بندی ها، رتبه خوبی بدست نمی آورند. اهمیت بارگذاری کامل در نسخه های موبایل به قدری است که گوگل ابتدا نسخه مرتبط با موبایل وب سایت را ایندکس می کند و پس از آن بر اساس نتایج بدست آمده، رتبه بندی را انجام می دهد.

برای بررسی کیفیت نسخه موبایل صفحات وب سایت خود می توانید وارد اکانت Google Search Console  وب سایتتان شوید و قسمت گزارش موبایل ( Mobile ) را بررسی کنید. در صورت وجود هرگونه مشکلی در نسخه موبایل در این بخش به شما توسط گوگل اطلاع داده می شود. به این ترتیب شما می توانید نواقص مربوطه را برطرف کنید.

  1. کسب و کارتان را در My Google Business ثبت کنید.

معمولا اغلب جستجوها در مرورگر موبایل ها بخاطر یافتن یک مکان انجام می شوند، بنابراین نباید تاثیر جستجوی محلی با موبایل را در معرفی کسب و کارها، دست کم بگیرید. از آنجایی که گوگل در نشان داده نتایج موقعیت های محلی بسیار پیشرفت کرده است، ثبت کردن کیب و کار ها در MY Google Business  بسیار توصیه می شود.

بر طبق آمار های ارائه شده تا کنون بیش از 50 درصد کسب و کار های اینترنتی، اطلاعات مربوط به کار خود را در این پلتفرم قرار داده اند.

  1. به تجربه کاربری، بازدید کنندگان بیشتر دقت کنید.

با پیشرفته تر شدن الگوریتم های گوگل، وب سایت هایی که تجربه کاربری ( UX ) بهتری دارند و بر این موضوع دقت می کنند، معمولا رتبه بهتری هم خواهند داشت. همواره گوگل مدیران وب سایت ها را به رعایت این نکته تشویق کرده است. تجربه کاربری خوب سبب افزایش رضایت مشتری ها از تعامل با یک صفحه می شود.

بنابراین برای ارتقا تجربه کاربری وب سایت باید خواسته و نیاز مشتری را بررسی کنید و بر اساس آن یک طرح برای محتواها و خدمات ارائه شده در وب سایتتان داشته باشید. به این ترتیب رضایت بازدیدکنندگان از وب سایت شما افزایش می یابد و در موارد مشابه باز هم به وب سایت شما سر می زنند و همین امر سبب بهبود رتبه سئو وب سایت می شود.

معمولا با چند کار ساده می توانید تجربه کاربری وب سایت خود را بهتر کنید. در این زمینه می توانید از کتاب ها و مقالات معتبر و کاربردی استفاده کنید و راهکار های اصولی را به کار ببرید.در این میان وجه تمایز افراد حرفه ای و سایر آماتورها در آزمایش A/B مشخص می شود. المان های هر صفحه، بسیار در تجربه کاربری تاثیرگذار خواهد بود.

با انجام یک سری آزمایش ها می توانید بخش های مورد علاقه کاربران را مشخص کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که کدام اجزا در وب سایت شما مناسب تر بوده و توجه کاربر را به خود جلب کرده است.

  1. کلمه های کلیدی جستجو کاربران

هنوز هم کلمات کلیدی تاثیر بسیاری در رتبه بندی صفحات دارند. تا چندی پیش ابزارهایی مانند Moz  و یا Ahrefs در مورد انتخاب کلمه کلیدی مناسب استفاده می شدند؛ اما پس از ایجاد سیستم RankBrain  در چنین ابزارهایی تغییر ایجاد شده است. در واقع RankBrain  یک سیستم برای یادگیری ماشین است. گوگل به کمک این سیستم می تواند مفهوم محتوا را بفهمد بنابراین دیگر فقط به تشابه متن توجه نمی کند.

ابزارهای جدیدتری با در نظر گرفتن این مسئله طراحی شده اند. این ابزار ها کلمات کلیدی مناسب را در چند دسته ارائه می دهند. معمولا در هر دسته کلمه هایی قرار می گیرند در جستجوها نتیجه ثابتی دارند. با استفاده از این اطلاعات مدیران وب سایت ها می توانند محتوا هایی را ایجاد کنند که به دسته ای از کلمات کلیدی مرتبط می شود. با این همه استفاده از کلمات کلیدی هم ملزم به رعایت نکاتی می باشد و هرگز در استفاده از آن ها افراط نکنید.

  1. تولید محتوا بهتر نسبت به رقبا

تولید محتوا مناسب از عوامل اصلی موثر در رتبه بندی گوگل می باشد. بنابراین بسیار ضروری است که این کار را به شیوه صحیح انجام دهید. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که یک محتوا خوب چه ویژگی هایی دارد؟

محتوا خوب محتوایی است ک بر اساس پیدا کردن مخاطب ایجاد شود و در نهایت بتواند پاسخ سوالات و یا مطلب مورد نظر کاربران را بیان کند. این کار هم خیلی سخت نیست و فقط کافی است که اقدام کنید و خواسته های کاربران را بهتر بشناسید. در این میان می توانید از کلمه کلیدی های پرسشی استفاده کنید.

همانطور که می دانید این روزها اکثر کاربران سوالات خود را در مرورگر ها جستجو می کنند. پس توجه به این مسئله و قرار دادن کلمه کلیدی پرسشی در محتوا می تواند در موفقیت شما بسیار موثر باشد.

  1. ساختن لینک های صحیح

در مورد قبل به این مسئله اشاره کردیم که تولید محتوا مناسب یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در رتبه بندی وب سایت ها می باشد. حال می خواهیم یکی دیگر از عوامل مهم در رتبه بندی را معرفی کنیم و آن ساخت لینک یه شیوه درست می باشد. لینک هایی که بیشترین ارتباط را وب سایت شما دارند معمولا مناسب تر و مفید تر خواهند بود.

بهترین راه این است که یک منبع خوب از اطلاعات مرتبط با حوزه فعالیت های وب سایتتان، ایجاد کنید. چنین منبع هایی معمولا برای دریافت لینک مناسب تر هستند و اعتماد کاربران را افزایش می دهند.

در ادامه چند مورد از نکاتی را که در ساخت لینک مناسب باید رعایت کنید را معرفی کرده ایم :

  1. سعی کنید از کلمه کلیدی اصلی محتوا در لینک آن هم استفاده کنید.
  2. در صورت ممکن آدرس لینک صفحات را ساده و کوتاه انتخاب کنید.
  3. برای جدا کردن کلمات از فاصله استفاده نکنید و در عوض از خط فاصله استفاده کنید
  4. کاراکترهای پیچیده  را در لینک  به کار ببرید.
  5. فراموش نکنید در قسمت تنظیمات مربوط به   CMS قسمت های اضافی در آدرس URL  را از آدرس اصلی وب سایت حذف کنید.
  6. استفاده از اسکیما ( Schema )

Schema Markup زبان نشانه گذاری وب سایت است. در واقع کدها و نشانه های مربوط به این زبان بر اساس کدهای از پیش تعیین شده و دستورالعمل های مشخصی، وب سایت را به موتورهای جستجوگر بهتر معرفی می کند. مواردی مانند محتوا، هدف آن، نویسنده و سایر  موضوعات مرتبط در وب سایت ها به وسیله اسکیما مارک آپ به گوگل ارائه می شود.

بنابراین موتور گوگل به کمک اسکیما، بهتر و ساده تر با وب سایت ها و محتوای موجود در آن ها  ارتباط برقرار می کند و نتیجه این امر، قرار گرفتن در نتایج اولیه جستجو کاربران می باشد.

اگر شما از نشانه گذاری های اسکیما در ایجاد محتواهای وب سایت و مطالب مهم آن، استفاده کنید؛ گوگل محتوا شما را سریع تر تشخیص می دهد و در صورتی که سایر اصول سئو را رعایت کرده باشید، وب سایت شما در رتبه های ابتدایی جستجو قرار می گیرند.

می توانید کد های اسکیما در قالب HTML  به صفحات وب سایت اضافه کنید. فرمت های رایج اسکیما مارک آپ عبارتند از : Music، Video، People، Event، Product، Rating، Recipe، Organization، Review

قدم سوم در آموزش سئو : سئو درون صفحه و سئو بیرون صفحه

سئو درون صفحه ای ( On page SEO )

همانطور که از اسم این تکنیک بر می آید، سئو درون صفحه به طور کلی بر کنترل کردن کدها، تمامی محتواهای موجود در صفحات وب سایت در هر فرمتی مانند عکس، متن، پیوند و…  و در یک کلام تمامی آنچه که در وب سایت خود قرار می دهید، می پردازد.

سئو درون صفحه اساس تمام تلاش ها و فعالیت های شما در زمینه بهینه سازی وب سایتتان می باشد. زیرا مدیر هر وب سایتی بیشترین کنترل و دسترسی را در این مورد دارد و از طرفی به طور مستقیم به کلمه کلیدی جستجو شده مرتبط می باشد.

لازم به ذکر است که هر تغییری که در محتوای وب سایت خود به وجود می آورید و یا هر محتوای تازه ای به آن اضافه می کنید، در رتبه بندی وب سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین در انتخاب محتواها باید بسیار دقت کنید و آموزش سئو را جدی بگیرید. به این ترتیب می توانید بر مبنای اصول سئو محتواهای خود را آماده کنید.

رمز موفقیت متخصصان سئو در این است که آن ها از این شعار برای ” مخاطبان بنویسید نه موتورهای جستجوگر ” پیروی می کنند. در حقیقت منظور این عبارت این است که شما باید به جای تمرکز بر آموزش سئو  به صورت تئوری، برای تولید محتوای مفیدی که کاربران بتوانند از آن بهره ببرند، تلاش کنید.

خب تولید محتوا در حوزه مباحث مربوط با سئو درون صفحه قرار می گیرد. بنابراین در این راستا شما باید در توجه بر  تولید محتوای باکیفیت و کاربر پسند، تلاش کنید تا فهم و تشخیص محتوا شما برای موتورهای جستجو راحت باشد.

به طور کلی تمامی فعالیت هایی که در بهبود  وضعیت سرعت، دسترسی و امنیت صفحات وب سایت ها موثر باشند در حوزه سئو درون صفحه ای قرار می گیرند.

اهمیت بهبود سرعت بارگذاری وب سایت در سئو درون صفحه ای

سرعت بارگذاری از چالش ها مهمی است که همواره مدیران وب سایت ها با آن مواجه هستند. این موضوع در هنگام راه اندازی وب سایت ها از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد زیرا در ابتدا ممکن است به علت کم تجربه بودن یک سری کارها مانند انتخاب افزونه های بسیار و غیر ضروری را انجام دهند و این موارد در کاهش سرعت بارگذاری وب سایت ها تاثیرگذار هستند.

سرعت از شاخص اصلی در رتبه بندی سئو می باشد و ارتقا سرعت بارگذاری سبب بهبود وضعیت سئو وب سایت می شود. بخشی از آموزش سئو، به افزایش سرعت وب سایت مرتبط می شود بنابراین لازم است در این زمینه مطالعه کنید و روش هایی اصولی برای افزایش سرعت وب سایت خود در نظر بگیرید.

اهمیت بهبود دسترسی پذیری وب سایت در سئو درون صفحه ای

راه های مختلفی برای دسترسی موتورهای جستجوگر به صفحات یک وب سایت وجود دارد. در واقع صفحه های یک وب سایت از طریق راه های زیر به موتورهای جستجوگر معرفی می شوند :

  1. لینک هایی که از سایر صفحات وب سایت در صفحه مورد نظر وجود دارد و یا لینک هایی در وب سایت های دیگر
  2. از طریق نقشه وب سایت
  3. معرفی در موتورهای جستجوگر و درخواست ایندکس دستی صفحه های سایت

بهتر است که اصول Link Building  داخلی را در صفحات وب سایت خود رعایت کنید و از این راه وب سایت خود را به موتورهای جستجوگر معرفی کنید.

اهمیت بهبود امنیت وب سایت در سئو درون صفحه ای

امنیت یک وب سایت در بهبود رتبه سئو آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین این مسئله را جدی بگیرید و سعی کنید با استفاده از ابزار ها و روش های امنیت سئو یک محیط امن در فضای سایبری برای ارائه خدمات و یا درج اطلاعات مربوط به وب سایتتان فراهم کنید. اگر نتوانید امنیت وب سایت خود را تامین کنید،

هر لحظه ممکن است وب سایت شما هک شود و یا آسیب ببیند. مسلما وب سایتی که در حفظ اطلاعات خود  یا کاربرانش موفق نیست، رتبه سئو خوبی نیز نخواهد داشت.

سایر نکات مهم در آموزش سئو درون صفحه ای  

  1. به کار بردن تگ Title
  2. تعداد کلمات به کاربرده شده در صفحه ها
  3. استفاده درست از Head 
  4. تگ توضیحات
  5. استفاده از تگ Alt در قرار دادن عکس ها
  6. لینک دادن تصویر های مهم و مرتبط به مطالب
  7. تگ های Heading
  8. به کار بردن کلمه های کلیدی در صفحات وب سایت
  9. به کاربردن لینک های درست  صحیح
  10. توجه به کلمات کلیدی
  11. ارتباط دادن عنوان ها به لینک ها

همانطور که به آن اشاره کردیم، سئو درون صفحه ای به موارد موثر در  بهینه سازی وب سایت اختصاص داده می شود که شما به طور مستقیم می توانید آن ها را بررسی و کنترل کنید. در واقع در بخش سئو درون صفحه همه چیز به عملکرد شما و انتخاب هایتان برای وب سایت بستگی دارد. با یادگیری موارد مربوط به سئو درون صفحه ای می توانید شانس بهبود رتبه سئو وب سایت خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

 

تا کنون مباحث مهمی را در زمینه سئو بررسی کرده ایم. به احتمال زیاد متوجه شده اید که بیشتر تاکید بر تولید محتوا مناسب و سایر موارد ظاهری وب سایت که در نظر کاربر تاثیر دارد، بوده است. اما بخشی از آموزش سئو به خارج از صفحات وب سایت اختصاص دارد. در ادامه آموزش سئو به این موارد می پردازیم.

آموزش سئو بیرون صفحه ای ( Off page SEO )

سئو بیرون صفحه به کلیه روش هایی اشاره می کند که مربوط به فرآیندهای تغییر رتبه وب سایت در خارج از صفحات آن، می شود. منظور از فرایند های خارج وب سایت، فعالیت هایی مانند لینک دهی در وب سایت های دیگر و یا مواردی مانند آن، بنابراین فعالیت هایی در خارج از وب سایت شما هم می تواند در رتبه بندی وب سایت شما تاثیر داشته باشد.

سئو بیرون صفحه به صورت نامحدود توسط متخصصین سئو به منظر بدست آوردن پیوند دهندگان برای لینک دهی به آن ها، به کار گرفته می شود.

انواع لینک ها در سئو بیرون صفحه ای

  1. لینک طبیعی : لینک های طبیعی به وسیله مدیر وب سایت و بدون هیچگونه عمل اضافه ای ایجاد می شوند.
  2. لینک دستی : به لینک هایی که کاربران به وب سایت می دهند و یا لینک هایی که در به اشتراک گذاشتن مطالب آن وب سایت ایجاد می شود، لینک های دستی گفته می شود.
  3. لینک هایی که خودشان ایجاد شده اند : در روش هایی مانند افزودن بک لینک ها، یک سری لینک بوجود می آیند. دقت کنید چنین لینک هایی ممکن است گاهی جز روش های کلاه سیاه به حساب بیایند.

نکات مهم در سئو بیرون صفحه ای

اگرچه در سئو بیرون صفحه ای بیشتر به لینک دهی و پیوند ها تاکید می شود اما لازم دانستیم که در بخش آموزش سئو بیرون صفحه ای چند نکته مهم را بررسی کنیم به این ترتیب شما می توانید عملکرد وب سایت خود را بهتر بررسی کنید.  

  1. تعداد دامنه های ارجاع داده شده را در نظر بگیرید : تعداد لینک از سایت های خاص می تواند در ترافیک ارگانیک وب سایت تاثیر دارد و به این ترتیب سبب بهبود جایگاه وب سایت در نتایج جستجو می شود.
  2. اعتبار و میزان اعتماد پیوند ها مهم هستند : اعتبار صفحه لینک شده در افزایش اعتبار صفحاتی که به آن لینک داده اند ، موثر می باشد. به این ترتیب هر چه به صفحات معتبر تری لینک بدهید، اعتبار صفحه شما نیز افزایش می یابد.
  3. برقراری ارتباط صحیح
  4. انکر تکست ( Anchor text )

دریافت لینک از  وب سایت های معتبر هم به نحوی سبب افزایش اعتبار صفحات وب سایت شما می شود. در نتیجه بهتر است که با وب سایت های خوب و معتبر ارتباط برقرار کنید.

منظور از انکر تکست کلمات و یا جمله هایی با قابلیت کلیک کردن است. از طریق کلیک بر انکر تکست ها می توانید میان صفحات مختلف پیوند برقرار کنید و این امر در رتبه بندی گوگل بسیار موثر می باشد.

اهمیت آموزش سئو بیرون صفحه ای چیست؟ چرا باید آن را به کار ببریم؟   

توجه به سئو بیرون صفحه ای در بهبود رتبه سئو وب سایت بسیار موثر است بنابراین بهتر است به لینک دهی ها توجه کنید. در ادامه چند مورد از مزایای سئو بیرون صفحه ای معرفی شده است :

  1. باعث افزایش نرخ ترافیک وب سایت می شود به تبع آن رتبه  وب سایت بهتر می شود.
  2. لینک های بیشتر یعنی احتمال بازدید بیشتر و افزایش بیشتر بازدیدکنندگان باعث می شود تا وب سایت در معرض دید موتورهای جستجوگر قرار بگیرد.
  3. مهمتر از همه سئو بیرون صفحه ای سبب افزایش Page Rank  وب سایت تا 10 امتیاز می شود.

همانطور که ملاحظه می کنید، سئو بیرون صفحه ای مهم می باشد و علاوه رتبه جستجو وب سایت ها در افزایش اعتبار آن ها نیز موثر است. پس بهتر است زمانی را برای آموزش سئو بیرون صفحه ای به صورت حرفه ای اختصاص بدهید.

قدم چهارم در آموزش سئو : سایر تکنیک های موثر در سئو وب سایت

در این قسمت از آموزش سئو به معرفی چند تکنیک دیگر در مورد بهبود وضعیت سئو وب سایت ها می پردازیم.

  1. محتواها و مطالب قدیمی در وب سایت را بازنگری و بروزرسانی کنید.

محتوا هایی که در گذشته منتشر کرده اید را هر چند وقت یکبار بررسی کنید و در صورت لزوم ویرایش و یا بازنویسی کنید. ممکن است محتواهای پیشین دیگر ارزش ویرایش و بروزرسانی را نداشته باشد.

در چنین مواردی باید محتوا را دوباره بازنویسی کنید، زیرا ممکن است در چنین مواردی، موتورهای جستجوگر این موضوع را به عنوان درج مطالب  تکراری به حساب بیاورند و درج مطالب تکراری یکی از موارد کلاه سیاه به حساب می آید.

  1. استفاده از محتواهای چند رسانه ای

محتواهای متنی بیشترین تاثیر را در معرفی و رونق کسب و کار شما در فضای دیجیتال دارد اما نباید این مسئله شما را از به کار بردن محتواهای چند رسانه ای منصرف کند. منظور از محتواهای چند رسانه ای محتوا هایی شامل تصاویر، اینفوگرافی ها، ویدئو ها، فایل های صوتی می باشد.

چنین محتوا هایی در بهبود وضعیت سئو وب سایت ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پیشنهاد ما برای شما این است که پیش از آماده کردن این محتواها، در مورد آن ها اطلاعات لازم را کسب کنید. می توانید از مقالات آموزشی در زمینه ویدئو مارکتینگ ها و سایر تبلیغات بصری را مطالعه کنید و سپس اقدام به تولید محتوا مناسب و جذاب مطابق سلیقه بازدیدکنندگان کنید.

  1. مسئله سئو بسیار گسترده می باشد و در مقاله آموزش سئو سعی کردیم به طور خلاصه تمام نکات مهم و اساسی را پوشش دهیم. جدا از آموزش سئو شما باید به دنبال یادگیری نحوه بررسی عملکرد وب سایتتان در این زمینه نیز باشید؛ زیرا مهارت در سئو فقط به وسیله تجربه عملی بدست می آید و تا زمانی که تاثیر راه هایی که امتحان می کنید را ارزیابی نکنید نمی توانید روش های کاربردی و مفید را شناسایی کنید. بنابراین همانطور که برای آموزش سئو و تکنیک های آن وقت می گذارید باید زمانی را برای ارزیابی روش ها اختصاص دهید.

مواردی که در آینده سئو موثر می باشد

هر دانش و مهارتی با گذشت زمان بروزرسانی می شود و روش های جدید جایگزین روش های گذشته می شوند و دانش سئو هم از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که سئو یک مسئله پایدار می باشد پس باید در نظر داشته باشید

که این تکنیک ها و روش ها در آینده کارایی خود را از دست می دهند اما می توان فاکتور هایی که ممکن است در آینده نیز در رتبه بندی ها تاثیر داشته باشند را پیش بینی کرد.

  • تجربه کاربری خوب در نسخه موبایل

با پیشرفت تکنولوژی ها و افزایش قابلیت های موبایل ها، پیش بینی می شود که در آینده کاربرد آن ها افزایش یابد. با در نظر گرفتن محبوبیت موبایل در نزد کاربران به قطعیت می توان گفت کسب و کار های اینترنتی در آینده باید به ارتقا نسخه های مربوط به موبایل توجه کنند.

حتی هم اکنون هم بیش از 50 درصد بازدید وب سایت ها از طریق مرورگر های موجود در موبایل ها صورت می گیرد و انتظار می رود این رقم در آینده افزایش یابد. پس بهتر است بهبود نسخه های موبایل وب سایتتان را جدی بگیرید.

  • کاهش تاثیر بک لینک ها

اگرچه در حال حاضر بک لینک ها در رتبه بندی وب سایت ها موثر هستند اما با گذشت زمان اهمیت خود را از دست می دهند. زیرا برخی از مدیران وب سایت ها تصور می کنند که صرفا با تبلیغ و بک لینک گرفتن می توانند به نتیجه مطلوبی برسند، اما این ورش به تنهایی کافی نیست.

همانطور که ملاحظه می کنید الگوریتم های موتورهای جستجوگر در زمینه سئو روز به روز تغییر می کند و هوشمندتر می شود بنابراین به زودی زمانی می رسد که این روش ها اعتبار خود را از دست می دهند و دیگر نمی توانید از آن ها استفاده کنید. پس بهتر از اکنون در مورد سایر روش های موجود مهارت کسب کنید.

  • پررنگ شدن تاثیر تجربه کاربری در رتبه سئو

در گذشته گوگل چندان به این موضوع توجه نمی کرد. اما در حال حاضر یکی از مهمترین شاخص های تعیین کننده کیفیت یک وب سایت می باشد و انتظار می رود در آینده این روند ادامه داشته باشد؛ زیرا تجربه کاربری را می توان یکی از ملاک های استاندارد و مناسب برای سنجش کارایی یک وب سایت می باشد.

در گذشته رتبه بندی بیشتر بر اساس به کار بردن کلمات کلیدی صورت می گرفت اما امروزه معیار های متنوعی برای این کار در نظر گرفته می شود.

یکی از اشتباهات مشترک در میان وب سایت ها این است که تنها به چند روش اکتفا می کنند. تاکنون بیش از 200 ملاک توسط گوگل معرفی شده است که در مورد رتبه بندی سئو مورد استفاده قرار می گیرد. البته به کارگیری تمام معیار ها هم امری غیر ممکن است اما اگر می خواهید رتبه وب سایت خود را بهتر کنید و این نتایج خوب را در دراز مدت حفظ کنید،

باید تا حد امکان با روش و معیار جدید آشنا شوید و ان ها را به کار ببرید. زیرا ملاک های موتورهای جستجو به سرعت تغییر می کند و برای حفظ رتبه خوب خود و یا حتی بهبود آن باید مطابق تکنیک های روز پیش بروید.

 

سخن آخر

ما در مقاله آموزش سئو تلاش کردیم تا مباحث پایه ای و اساسی سئو را به زبان ساده به شما آموزش دهیم.   گوگل در رتبه بندی ها فاکتور ها بسیاری را در نظر می گیرد و بررسی می کند. برای بهبود رتبه وب سایت خود نیازی به مدیریت تمام این فاکتور ها نیست و می توانید با کسب مهارت لازم در چند مورد کاربردی ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید و رتبه بهتری بدست آورید.

امیدواریم مطالعه مطلب آموزش سئو برای شما مفید بوده باشد در نت سئو مطالب کامل و جامع در زمینه آموزش سئو، طراحی و راه اندازی وب سایت خوب، تولید محتوا و سایر موارد مرتبط با مدیریت وب سایت، موجود می باشد.

4.9/5 - (308 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاه

3 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. سلام .خدا قوت .مطالب ارزشمندی بود . دوره ای برای سئو به صورت عملی ندارید؟

    • دوره اختصاصی برای سئو در حال حاضر خیر ولی تو فصل نهم دوره فراوردپرس هست.
      اگر طراحی و توسعه سایت بهمراه سئو رو مد نظر دارید، دوره فراودپرس رو پیشنهاد میکنم

  2. سلام . وقت بخیر و شادی. من میخواستم ی سایت وردپرسی بالا بیارم و توی اون تولید محتوا برای همکاری در فروش با دیجی کالا و سایر سایت هایی که همکاری در فروش دارند ، انجام بدم. سوالم اینکه آیا اگر مطالب غیر مرتبط در سایتم بگذارم ، آیا در سئو سایت و اومدن در ردیف اول گوگل تاثیری داره یا خیر؟ مثلا میخام یک صفحه در مورد سیسمونی بنویسم و پایینش لینک همکاری در فروش دیجی کالام رو بگذارم و ی صفحه دیگه در مورد قطعات صنعتی بنویسم و لینک همکاری در فروش سایت مورد نظرم رو بگذارم .
    ممنون از پاسخ گویی تون.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد