محتوا پادشاه است !؟

محتوا پادشاه است !؟

نیایش نادری

به قول بیل گیتس محتوا پادشاه است!

بیل گیتس در سال 1996 در وبلاگ شخصی اش در مایکروسافت نوشت محتوا پادشاه است. بله درست شنیدید محتوا پادشاه است محتوا ارزشمند است محتوا یعنی همه چیز. اهمیت محتوا از همه چیز بیشتر است. یک محتوا عالی و با کیفیت به قدری با ارزش است که پادشاه بی رقیب در زمینه ی دیجیتال به حساب می آید.

سوال هایی که پیش میاد اینه که: محتوا چیست؟ چرا تولید محتوا تا این حد اهمیت دارد؟ چگونه با یک محتوای با کیفیت میتوان پادشاهی کرد و از رقیبان فاصله گرفت؟

در حقیقت باید قبول کرد در دنیای امروز اگر محتوایی که تولید میشه جذاب باشه میتونه کاربر را جذب کنه و هرچی تعداد کاربر های جذب شده بیشتر باشه درآمد بیشتری هم میشه کسب کرد.

محتوا چیست؟

محتوا یا Content مجموعه ای از اطلاعات مفید و با کیفیت تعریف می کنند که به شکلی متناسب و با هدف بر انگیختن حالت یا احساس مطلوب در مخاطب به وی ارائه میشوند.
همه ی پیام ها آموزش ها اطلاعات و دانش و هر چیزی که مخاطب انتقال داده میشود به طوری که با سرگرم کردن مخاطب به آگاهی اش بیافزاید یا در انجام کار های اون کمک کند نوعی محتوا می باشد.
محتوا میتونه در قالب فیلم متن تصویر و یا صدا باشه که مطلبی جذاب سرگرم کننده و آگاهی دهنده باشه.
این محتوا باید دارای مطالبی ارزشمند برای مخاطب باشه که ارزش وقتی که مخاطب برای اون میزاره رو داشته باشه.

نکات مهم تولید محتوا:

در نظر گرفتن نیاز مخاطب:

این نکته اهمیت خیلی زیادی داره. شما باید در اولویت کارتون نیاز مخاطب را در نظر بگیرید یعنی چی؟ منظور اینه که محتوای تولید شده باید برای کاربر جذاب باشه. شما برای بالا رفتن بازدید محتواتون نیاز به رضایت مخاطب دارید پس باید محتوای تولید شده متناسب با نیاز مخاطب باشه. اگر کاربر جذب محتوای تولید شده ی شما نشه بدون شک محتوای شما خوب نیست.
پس قبل از تولید محتوا این مطالب در نظر بگیرید. کسانی که وارد سایت من میشوند چه چیزی میخواهند بدانند؟ شناسایی نیاز های مخاطبتون را جدی بگیرید و متناسب با آن تولید محتوا را انجام دهید.

اصول و نکات تولید محتوا چیست؟
کدام مشکل مخاطبانم را میتوانم حل کنم؟
مخاطبانم چه تولید محتواهایی را دوست دارند؟
با بررسی درست نیاز مخاطب میتونید محتوای مورد پسند کاربرانتون را شناسایی کنید.

شناخت مخاطب:

باید در نظر بگیرید که چه کسانی از سایت شما و مطالب آن بازدید میکنند.

نکات محتوای کلیک خور:

تیتر جذاب یکی از کلیدی ترین نکات یک تولید محتوای خوب است. یه عنوان جذاب با سئو درست دقیقا همون چیزی هست که محتوای شما با کمک اون میتونه جذاب مخاطب کنه. میتونم به جرات بگم با یک عنوان خوب میشه 50 درصد از تولید محتوا را انجام داد. در اینجا چند تا از ترفند های خوب برای عنوان جذاب را براتون میگم:
عنوان نباید خیلی کوتاه یا خیلی بیش از حد بلند باشه. از کلمات کلیدی حتما استفاده کنید. از عنوان های خاص و یونیک استفاده کنید و نترسید از متفاوت بودن. از سخنان افراد مشهور و سلبریتی استفاده کنید. از اعداد در عنوان استفاده کنید. (من خودم از اعداد زوج خوشم میاد اما شنیدم اعداد فرد تاثیر گذارتر هستند.)

مقدمه جذاب:

هر چی مقدمه جذاب تر باشه کاربر بیشتر ترغیب میشه که تا انتها محتوا زمان بذاره. این واقعیت نمیشه کتمان کرد که امروزه کاربران وقت زیادی را برای هر وب سایتی نمیزارن و حوصله ی زیادی ندارن. اولین پاراگراف مطلب شما مثل ویترین یک مغازه میمونه. اگه جذاب باشه مخاطب ترغیب به ادامه دادن مطلب میکنه اما اگه کاربر جذب خودش نکنه صفحه را میبنده و از سایت شما میره.

نکات مهم یک مقدمه خوب:

یک مقدمه کوتاه و جذاب بنویسید نه یک مقدمه طولانی و خسته کننده. نکات مهم و اصلی را در قسمت اصلی مقاله ذکر کنید. با سوال پرسید از مخاطب اون را به چالش بکشید. میتونید ابتدای مقاله ی خود را با آمار و ارقام شروع کنید. از کلمات سخت استفاده نکید و سعیکنید خودمانی و روان شروع کنید. یک دیدگاه کلی از آنچه که در مقاله در مورد آن صحبت کردید به مخاطب ارائه دهید.

کلمات کلیدی:

گوگل یک فرمول مشخص برای میزان کلمات کلیدی در محتوا ایجاد کرده است. با این فرمول شما باید از 1 الی 3 درصد کل متنتون را کلمات کلیدی تشکیل بده. مثلا اگه محتوای شما 100 کلمه است میتونید تا 3 بار از کلمات کلیدی استفاده کنید. البته خیلی هم خودتون را درگیر این فرمول نکنید چون باع میشه در تولید محتوای خوبتون اثر معکوس بذاره.

محتوای کامل جامع و طولانی:

از نظر گوگل یک محتوای خوب و کاربردی اما طولانی بسیار مهم است. اما این به این معنی نیست که هر چی دوست دارید بنویسید تا یک محتوای طولانی تحویل مخاطب دهید که مورد نیاز اون نیست. همیطور که قبل هم بهتون گفتم مخاطب حوصله و وقت یک مطلب طولانی را نداره مگر اینکه این مطلب جذاب و تاثیر گذار باشد.
پس برای مخاطب مطلب بنویسید نه برای گوگل. درسته که تعداد کلمات مهم است اما کیفیت و ارزشمندی محتوا حرف اول میزنه. چه بسا هستند مطالبی که 3000 کلمه هستند اما کیفیتی ندارد و هستند مطالبی که 800 کلمه هستند اما فوق العاده جذابند و بر عکس این موضوع هو صدق میکنه پس اولویت کیفیت هست.

ذائقه ی شخصیتان را اولویت قرار ندهید:

ببینید نه تنها در رابطه با تولد محتوا بلکه در همه ی زمینه ها ذائقه ی شخصیتان را قاطی مسائل نکنید نه تنها نتیجه ی خوبی نمیدهد بلکه نتیجه ی عکس هم میدهد.
پس برای خوتان ننویسید برای مخاطب بنویسید. سعی کنید با زبان مخاطبتان آشنا شوید و مطالب جذاب برای آنها بنویسید.

تصویر زیبا:

یک محتوای با کیفیت بدون تصویر هیچ جذابیتی ندارد. از تصاویر زیبا و مرتبط برای مقاله ی خود استفاده کنید که بی شک تاثیر اون را خواهید دید.
یک سری نکات در مورد تصویر محتوا بهتون باید بگم: یکی اینکه تصاویر حتما باید مرتبط با موضوع باشد. در هر 1000 کلمه در مقاله باید به طور میانگین 3 تا 5 عکس قرار گیرد. برای سئو عکس ها حتما باید بهینه سازی شوند یعنی حجم عکس ها اگر بالا باشد باعث کندی روند بارگذاری صفحه میشود و ممکن است کاربر صفحه ی سایت شما را ترک کند. حجم عکس ها را تا جایی که کیفیت آنها کم نشود کاهش دهید. از زیر نویس عکس برای جلب کاربر استفاده کنید. سایز عکس حتما باید متناسب با قالب سایت باشد.

متناسب با فضای مورد نظر محتوا تولید کنید:

امروزه با گسترش سوشال مدیا و فضاهای مختلف در بستر اینترنت باید متناسب با فضای مورد نظر محتوا تولید کرد و نمیتوان یک محتوای تولید شده را برای همه ی فضا ها استفاده کرد. مثلا محتوای متنی مناسب وب سایت ها و وبلاگ ها است. محتوای تصویری و عکس ها مناسب اینستاگرام و همچنین محتوای ویدئویی مناسب یوتیوب و آپارات هست.

آنالیز همیشگی محتوا:

در بعضی از مواقع ممکن است محتوای تولید شده کامل و جامع باشد اما مخاطب جذب آن نشده باشد در همچین شرایطی شما میتوانید با استفاده از ابزار گوگل آنالیتکس میتوانید بدانید که محتوای تولید شده نیاز به چه پیشرفتی دارد.

توضیحات متا Meta description:

توضیحات مختصری از محتوا است که زیر عنوان اصلی به نمایش گذاشته می شود. این توضیحات تا 155 کاراکتر هستند که میتوانند نظر مخاطب را جلب کنند برای ورود به سایت و بر روی نرخ کلیک تاثیر دارد.

مثل یک داستان بنویسید:

ببینید محتوایی که مینویسید باید به صورت داستان گونه باشد نباید کسل کننده باشد. باید همچون رمانی باشد که در مخاطب تاثیر بگذارد و او را درگیر کند.
محتوا باید با هدف مخاطب یکی باشد و برای او آموزنده. خیلی ها فکر میکنند محتوا باید با لحن جدی باشد و هیچ شوخی و طنزی در آن وجود نداشته باشد اما برعکس.
در این دنیای دیجیتال هر کس به گونه ی مختص خودش صحبت میکند. سعی کنید لحنتان در مقاله دوستانه باشد تا احساس صمیمیت و تعامل بیشتری بین شما و کاربر ایجاد شود.

مطالب مفید:

خوتان را جای کاربر قرار دهید آیا دوست دارید وقتتون را برای مطالبی بگذارید که مشکل شما را کامل یا حداقل بخشی از آن را حل کند بگذارید؟
مسلما خیر. یک مطلب مفید باید مشکل کاربر را حل کند. به سوالات کاربران پاسخ داده شود. و چیزی به دانسته های کاربران اضافه کند و گرنه کلی مطالب پر تکرار و بی ارزش موجود هست تا کاربران از اونها استفاده کنند پس اون محتوای خاص شما باشید.

روان نویسی:

ببینید هیچ کس حوصله ی مطالعه ی پاراگراف های طولانی ندارد. سعی کنید هم روان بنویسید هم از ویرگول استفاده کنید. جملات خیلی بلند ننویسید و سعی کند پاراگراف های منظم داشته باشید.

ویرایش دوباره متن:

قبل از اشتراک گذاری مطالبتون دوباره آن را مطالعه کنید و ایرادات آن را بر طرف کنید. از دید مخاطب آن را نگاه کنید و ببینید به عنوان یک کاربر آیا جذب آن میشوید و میتوانید مشکلتان را با مطالعه بر طرف کنید یا خیر؟

و در آخر:

شاید به نظر برسد که تولید محتوا کار بسیار راحتی است اما اصلا اینگونه نیست. هر کاری سختی خودش را دارد. در این مقاله در مورد نکته ها و آموزش تولید محتوا پرداختیم اما اینها نکات کافی برای این حرفه نیست. خیلی نکات مهم دیگری هم وجود دارد. همینطور که در همه ی مشاغل و حرفه ها باید به مرور زمان آپدیت شد تولید محتوا هم با تغییر ذائقه ی مخاطب باید آپدیت بشه.

اگه این مقاله از مجموعه مقالات وبلاگ نت سئو براتون مفید و کارآمد بوده خوشحال میشم با دوستاتون به اشتراک بذارید. ممنون.

به این مقاله امتیاز بده

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد